Servest biedt persoonlijke coaching aan voor leidinggevenden en professionals uit alle doelgroepen.
Zo werken we regelmatig voor organisaties als de KLM, Connexxion, VBK advocaten, 's Heeren Loo, van Noort, Philadelphia, Abrona, de overheid en diverse Hoge Scholen.
In alle coachtrajecten gaat het om professionalisering oftewel het versterken van de eigen beroepshouding. Servest werkt met een specifieke leervraag binnen de context van het werk. Deze leervraag wordt in een intakegesprek vastgesteld, regelmatig ook in overleg met de leidinggevende van de gecoachte.
In de wijze van coaching wordt gezocht naar wat passend is en lerend werkt. Ieder mens leert weer anders. Naast reflectie op de organisatie is er ook altijd focus op de persoonlijke thema's die een rol spelen bij de vraag.
Naast werkvormen vanuit de organisatiekunde worden leervormen toegepast vanuit de Systeemtheorie, Voice Dialogue, Transactionele Analyse, Psychosynthese en Gestalt en Mentaliseren.
Vragen en situaties die zich lenen voor coaching zijn bijvoorbeeld:
- zicht krijgen op het eigen functioneren
- ontwikkeling van beroepshouding
- competentieontwikkeling
- sparren over lastige situaties
- balans vinden tussen ratio en emotie
- van macht naar kracht
- reïntegratie na ziekte
- ondersteuning bij een nieuwe functie
- loopbaan-overpeinzingen
- stressklachten
- work-life-balance
Werkwijze
In persoonlijke coaching zijn we altijd gericht op zelfkennis en zelfsturing. We werken eerst aan bewustwording van de eigen manier van reageren, interpreteren, denken en redeneren. Daarin is aandacht voor vanzelfsprekendheden en aannames die van invloed zijn op het gedrag. Als dat helder is kan er onderzocht worden wat er nodig om het doel van de coaching te bereiken.
Verleden en toekomst spelen mee in de wijze waarop iemand handelt. De begeleiding geeft ruimte voor het doordenken en doorleven van ervaringen en het nadenken over eigen richting. Dit leidt zo tot sturing van werk en leven vanuit eigen kracht en eigen visie.
Een gemiddeld coachingstraject bestaat uit tien sessies van een uur. Vaak is het eerste deel gericht op zelfkennis, het tweede deel meer op tools. Om met tools te kunnen oefenen in een groep kan deelname aan een workshop onderdeel uit maken van een coachingstraject. Er zijn variaties mogelijk op maat van de organisatie en de gecoachte.
Bij twijfel of het wel past of nodig is en in welke vorm: bel gerust voor een telefonisch overleg.